Rejestracja pojazdu używanego, zakupionego w kraju

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o rejestrację  – zał. nr 1
  2. Załączniki:
  • dowód własności pojazdu 
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane,
  • dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne,

Do wglądu dokument tożsamości właściciela lub pełnomocnika

 

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Gostyniu, ul. Wrocławska 154 (Wydział Komunikacji) 63-800 Gostyń

 

W celu złożenia wniosku prosimy o dokonanie rezerwacji terminu wizyty na stronie internetowej https://bezkolejki.eu/spgostyn

Opłaty

Opłata administracyjna uzależniona jest od rodzaju rejestrowanego pojazdu: 

  1. na samochód - 80, 00 zł. (2 tablice)
  2. na przyczepę - 40, 00 zł. (1 tablica)
  3. na motocykl - 40, 00 zł. (1 tablica)
  4. na motorower - 30, 00 zł. (1 tablica)
  5. tablice indywidualne samochodowe - 1 000, 00 zł
  6. tablice indywidualne motocyklowe – 500 zł
  7. pozwolenie czasowe - 13,50 zł
  8. dowód rejestracyjny - 54, 00 zł
  9. komplet nalepek legalizacyjnych - 12,50 zł

Opłaty dokonać można:

  • przelewem na nr rachunku 11 1090 1258 0000 0001 3390 0964, Starostwa Powiatowego w Gostyniu
  • gotówką w podmiocie zajmującym się przyjmowaniem płatności  gotówkowych (np.  w banku, na poczcie, u podmiotu prywatnego)
  • kartą płatniczą przy stanowisku w Wydziale Komunikacji

Termin i sposób załatwienia

1 dzień, z zachowaniem procedury rejestracji czasowej z urzędu

Podstawa prawna

  • art.73 ust.1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym; 
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

Inne informacje

Rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu, starosta właściwy ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania z zachowaniem czasowej rejestracji z urzędu.

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym (obowiązuje od dnia 01.01.2024 r.): Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, obowiązany jest do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni .

Obowiązku złożenia wniosku o rejestracje pojazdu nie stosuje się :

  • gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokona zbycia tego pojazdu przed upływem terminów 30 lub 90 dni
  • do podmiotu uprawnionego, w odniesieniu do pojazdów, dla których ten podmiot uprawniony posiada ważną decyzję o profesjonalnej rejestracji pojazdów.

Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej, określonej w art. 140mb ustawy-Prawo o ruchu drogowym. 

W przypadku, gdy niezbędne jest ustalenie dodatkowych danych pojazdu (np. rok produkcji, nacisk na oś, masa własna) wymagane jest przedłożenie dodatkowego badania technicznego, które diagnosta może wykonać na wniosek właściciela pojazdu bez skierowania wydanego przez organ rejestrujący. Również gdy z przedkładanych dokumentów (np. dowód własności, certyfikat własności) wynika, że pojazd nosi ślady uszkodzeń, wymagane jest przedłożenie badania technicznego dodatkowego.

Składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli :

  • pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • posiada tablice (tablicę) rejestracyjne białe ze znakiem UE oraz utrzymane w należytym stanie i czytelne,
  • do wniosku o rejestrację jest dołączony dowód rejestracyjny i nie brak w nim miejsca na dokonanie adnotacji.

 W takim przypadku starosta, dokonując rejestracji pojazdu,  legalizuje dotychczasowe tablice rejestracyjne, zwraca dotychczasowy dowód rejestracyjny z odpowiednią adnotacją na czas produkcji nowego dowodu rejestracyjnego.

Zgodnie z art. 84 ust.2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, organ rejestrujący obowiązany jest do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC pojazdu. Dowód ubezpieczenia OC pojazdu należy okazać podczas odbioru stałego dowodu rejestracyjnego.

 Kontakt

tel./ fax  65 575 25 31

tel.     65 575 25 32

e-mail : pojazd@powiat.gostyn.pl

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Komunikacji
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agata Kluczyk
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 października 2025 08:55
Dokument wprowadzony do BIP przez: Justyna Dębska
Ilość wyświetleń: 9
03 października 2025 11:49 (Justyna Dębska) - Aktualizacja danych załącznika.
03 października 2025 11:48 (Justyna Dębska) - Dodanie załącznika.
03 października 2025 08:56 (Justyna Dębska) - Aktualizacja danych załącznika.