Wydział Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami

siedziba:
ul. Poznańska 200g 63-800 Gostyń

Stanowiska

Naczelnik Wydziału

p. o. Geodety Powiatowego

Stanowisko ds. obsługi i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków

Stanowisko ds. obsługi i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków

Stanowisko ds. prowadzenia ewidencji gruntów i budynków

Stanowisko ds. prowadzenia ewidencji gruntów i budynków

Kierownik Referatu ds. Gospodarki Nieruchomościami

Stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami

Stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami

Kierownik Referatu ds. Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej

Stanowisko ds. prowadzenia zasobu geodezyjnego i kartograficznego

Stanowisko ds. prowadzeia mapy numerycznej

Stanowisko ds. prowadzeia mapy numerycznej

Stanowisko ds. systemów geodezyjnych

zakres zadań

Do zadań Wydziału Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami w zakresie:

1. prowadzenia ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej należy:

1) ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów przyjętych do zasobu;
2) przyjmowanie i realizowanie zleceń dotyczących sprzedaży map i innych materiałów z zasobu;
3) przyjmowanie zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych, przygotowanie i nadawanie cech dokumentu materiałom wydawanym z zasobu do wykonania zgłoszonej pracy geodezyjnej i kartograficznej;
4) naliczanie opłat za udostępnianie materiałów z zasobu oraz wystawianie Dokumentów Obliczenia Opłaty;
5) wydawanie licencji dotyczącej możliwości wykorzystywania udostępnianych z zasobu materiałów;
6) opracowywanie warunków technicznych do wykonania zlecanych prac geodezyjnych i kartograficznych;
7) sporządzanie zestawień dotyczących stanu zasobu - informacji w nim zawartych;
8) weryfikacja przekazanych prac geodezyjnych i przyjmowanie do zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
9) zapewnienie bieżącej kwalifikacji materiałów geodezyjnych i kartograficznych do wyłączenia z zasobu celem zniszczenia lub przekazania do Archiwum Państwowego;
10) przygotowanie materiałów geodezyjnych i kartograficznych do przekazania do Archiwum Państwowego i współudział w tym zakresie z osobą prowadzącą sprawy z zakresu archiwizacji;
11) prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych i nadzorem nad pracami geodezyjnymi;
12) przetworzenie istniejących map analogowych do sieci numerycznej - prace obliczeniowe do założenia wektorowej mapy zasadniczej w połączeniu z rastrem;
13) cyfryzacja zasobu tj. skanowanie szkiców, protokołów granicznych i innych dokumentów wydawanych do zgłoszonych prac geodezyjnych;
14) bieżąca obsługa osób korzystających z materiałów znajdujących się w zasobie, tj. udzielanie informacji z zasobu, informowanie o sposobach jego wykorzystania i udostępniania;
15) prowadzenie mapy w postaci numerycznej, a także przeprowadzenie okresowych kontroli systemowych baz danych;
16) zakładanie i prowadzenie Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu (GESUT);
17) sporządzanie zestawień danych zawartych w bazie mapy numerycznej w pełnym zakresie oraz w powiązaniu z częścią opisową ewidencji gruntów i budynków, w tym dotyczących sprawozdawczości;
18) uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawcę prac geodezyjnych lub prac kartograficznych;
19) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
20) współpraca z jednostkami prowadzącymi branżową ewidencję sieci uzbrojenia terenu;
21) obliczanie należności za koordynację usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz wystawianie Dokumentów Obliczenia Opłaty.

2. ewidencji gruntów i budynków należy:

1) prowadzenie operatu ewidencji gruntów i budynków, w tym gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
2) kompletowanie i rejestrowanie dokumentów, na podstawie których wprowadzane są zmiany do ewidencji oraz wprowadzanie tych zmian i prowadzenie spraw w tym zakresie;
3) przyjmowanie i ewidencjonowanie indywidualnych zgłoszeń zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w tym wymagających wydania decyzji administracyjnych;
4) prowadzenie spraw w zakresie scaleń i wymiany gruntów;
5) sprawdzanie zgodności danych zawartych w opracowaniach geodezyjnych i kartograficznych z danymi zawartymi w operacie ewidencji gruntów i budynków;
6) sporządzanie i wydawanie na podstawie operatu ewidencji gruntów i budynków, wyrysów i wypisów oraz innych dokumentów a także wydawanie zaświadczeń i informacji, udzielanie wyjaśnień;
7) sporządzanie zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
8) współpraca z jednostkami prowadzącymi inne rejestry publiczne w sprawach związanych z bieżącą aktualizacją danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków;
9) naliczanie opłat za wydawanie wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków oraz wystawianie Dokumentów Obliczenia Opłaty;
10) współdziałanie w opracowywaniu wytycznych technicznych oraz uzgadnianiu warunków technicznych do wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych;
11) współpraca z wydziałami ksiąg wieczystych sądów rejonowych w sprawach związanych z bieżącą aktualizacją danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków oraz księgach wieczystych,
12) prowadzenie rejestru cen nieruchomości.

3. gospodarki nieruchomościami należy:

1) tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa;
2) prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości Powiatu i Skarbu Państwa;
3) gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu, a nie będącymi w zarządzie jednostek podległych;
4) prowadzenie spraw związanych z oddawaniem nieruchomości Skarbu Państwa w użytkowanie wieczyste;
5) naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu;
6) opiniowanie podziałów nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz Powiatu dokonywanych z gminami;
7) prowadzenie postępowań wywłaszczeniowych;
8) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowania, w tym także nieruchomości zamiennej;
9) przygotowywanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
10) przygotowywanie zezwoleń na prowadzenie działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
11) przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstawaniu znacznej szkody;
12) zabezpieczenie wierzytelności Skarbu Państwa oraz Powiatu przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności;
13) podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych;
14) składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu;
15) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem ksiąg wieczystych dla nieruchomości Powiatu oraz Skarbu Państwa;
16) przygotowywanie decyzji związanych z wyrażaniem zgody na nadanie resztówki;
17) prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości;
18) prowadzenie spraw związanych ze stwierdzeniem wygaśnięcia dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego mienia do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;
19) prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności;
20) prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę;
21) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa;
22) przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej za zbędną na cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
23) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe;
24) ustalanie nieruchomości stanowiących wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie;
25) ustalanie uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej;
26) prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem w zarząd nadleśnictwu gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
27) wnioskowanie o przekazanie na rzecz jednostek organizacyjnych lub osób prawnych budynków i budowli będących w zarządzie Lasów Państwowych, a nieprzydatnych dla gospodarki leśnej;
28) prowadzenie spraw związanych z ustaleniem odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone.

4. ochrony gruntów rolnych należy:

1) wyłączanie gruntów z produkcji rolnej;
2) naliczanie opłat z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej;
3) wydawanie decyzji w sprawach rekultywacji i zagospodarowania gruntów.

5. geodety powiatowego należy:

1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
2) koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
3) zakładanie osnów szczegółowych;
4) przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
5) ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
6) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, a także standardowych opracowań kartograficznych.

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Justyna Dębska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 06 sierpnia 2025 17:59
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sebastian Wawrzyniak
Ilość wyświetleń: 300
08 sierpnia 2025 13:39 (Sebastian Wawrzyniak) - Zmiana danych jednostki.
08 sierpnia 2025 13:38 (Sebastian Wawrzyniak) - Aktualizacja danych jednostki.
08 sierpnia 2025 13:38 (Sebastian Wawrzyniak) - Aktualizacja danych jednostki.