Legitymacja osoby niepełnosprawnej

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie legitymacji dokumentującej niepełnosprawność/stopień niepełnosprawności/duplikatu legitymacji.
  2. Dokument potwierdzający tożsamość – do wglądu.
  3. Jedna fotografia o wymiarach 35 mm x 45 mm, odzwierciedlająca aktualny wizerunek osoby, której wniosek dotyczy, przedstawiającą tę osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami.
  4. Kopia prawomocnego orzeczenia stanowiącego podstawę do wydania legitymacji lub duplikatu legitymacji osoby niepełnosprawnej.

 

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Gostyniu

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności

ul. Ogrodowa 9, pok. nr 7, tel. 65 572 01 91

Opłaty

Brak opłat za wydanie pierwszej legitymacji.

 
W przypadku duplikatu legitymacji pobierana jest opłata w wysokości 15 zł. Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy: 58 1090 1258 0000 0001 0134 0807.
Opłaty można dokonać za pomocą przelewu internetowego, w banku, za pośrednictwem operatora pocztowego lub w siedzibie Zespołu (płatność tylko kartą).

Do wniosku o wydanie duplikatu legitymacji należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty za duplikat legitymacji.  

Termin i sposób załatwienia

W ciągu 30 dni od złożenia wniosku. Osoba niepełnosprawna odbiera legitymację osobiście po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość lub za pośrednictwem osoby upoważnionej, po okazaniu przez nią dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz pisemnego upoważnienia do odbioru legitymacji. O terminie odbioru legitymacji osoba niepełnosprawna informowana jest korespondencyjnie lub telefonicznie.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy.

Inne informacje

Legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia, jednakże nie dłuższy niż:

  • 5 lat - w przypadku osób poniżej 16 roku życia,
  • 10 lat - w przypadku osób między 16 a 60 rokiem życia.

W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień, legitymację dokumentującą niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia.  

W celu uzyskania mLegitymacji ON (w postaci dokumentu mobilnego) należy złożyć do Powiatowego Zespołu wniosek o wydanie legitymacji tradycyjnej (plastikowej). Po jej otrzymaniu legitymację w postaci dokumentu mobilnego pobiera się w aplikacji mObywatel. 

Wniosek o wydanie mLegitymacji ON składa wyłącznie drugi przedstawiciel ustawowy osoby niepełnosprawnej (jeśli chce taką legitymacje posiadać), którego dane nie są zawarte we wniosku o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie stopnia niepełnosprawności, oraz którego dane nie są zawarte w systemie.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Agnieszka Radajewska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 listopada 2025 10:48
Dokument wprowadzony do BIP przez: Justyna Dębska
Ilość wyświetleń: 13
03 listopada 2025 10:49 (Justyna Dębska) - Aktualizacja danych załącznika.
03 listopada 2025 10:49 (Justyna Dębska) - Aktualizacja danych załącznika.
03 listopada 2025 10:49 (Justyna Dębska) - Dodanie załącznika.