Usunięcie drzew i krzewów

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody (dotyczy spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych).
  2. Dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa, gdy wnioskodawca działa poprzez pełnomocnika.
  3. Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1–4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15 ustawy o ochronie przyrody, jeżeli zostało wydane.
  4. Zgoda właściciela terenu, jeżeli wnioskodawca nie jest jej właścicielem.
  5. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością.
  6. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
  7. Projekt planu wykonania nasadzeń zastępczych lub przesadzenia drzew lub krzewów, jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania terenu w przypadku inwestycji wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.
  8. Oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art.49 § 1 kodeksu cywilnego.
  9. Rysunek, mapa albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą Prawo budowlane – określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.

Miejsce złożenia dokumentów

Starostwo Powiatowe w Gostyniu

Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa

ul. Poznańska 200g

63-800 Gostyń

Opłaty

Brak opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia. W przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o ochronie przyrody i aktach wykonawczych, pobiera się opłatę za usunięcie drzew lub krzewów. Jej wysokość ustalana jest indywidualnie.Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł
Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia jest zwolniony z opłaty jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Do 30 dni,Do 60 dni - w przypadku wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa z terenu pasa drogowego drogi publicznej.

Podstawa prawna

  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew 
  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004r.o ochronie przyrody 
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeksu postępowania administracyjnego 
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej 

Tryb odwoławczy

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Inne informacje

więcej informacji: Usunięcie drzew i krzewów

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Ochrony Środowiska Rolnictwa i Leśnictwa
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 sierpnia 2025 12:07
Dokument wprowadzony do BIP przez: Justyna Dębska
Ilość wyświetleń: 37
02 września 2025 08:30 (Justyna Dębska) - Aktualizacja danych sprawy.
28 sierpnia 2025 12:09 (Justyna Dębska) - Aktualizacja danych załącznika.
28 sierpnia 2025 12:09 (Justyna Dębska) - Dodanie załącznika.